Saturday, April 21, 2012

Perihal

Assalamualaikum
     
Manusia. seperti yang kita sedia maklum, manusia adalah sebaik-baik kejadian. Kita semua ni cantik, handsome. Betul, ibu kata kalau seseorang itu ada sepasang mata, hidung ada lubang, ada kening yang tidak dicukur, ada mulut untuk berbicara atau senang kata cukup semua anggota badannya, maka eloklah paras rupa seseorang itu.
I mean, unless you have a hose or a waterfall. 8D;;
Allah itu adil. dia turunkan hujan sebab nak tunjukkan kita pelangi. dalam masa yang sama, mungkin Dia menyuruh kita agar menadah tangan berdoa kepada-Nya saat dia menurunkan rahmat di atas muka bumi ini. Allah juga Maha Bijaksana. tiada seorang manusia dapat menandinginya. mana ada orang yang boleh cipta manusia atau mana ada orang boleh cipta harimau. tidak ada. Allah memberi kita malam untuk bekerja dan malam untuk berehat. jadi, hargailah.

Tahukah kau orang yang tidur tu sebenarnya satu anugerah dari Allah. Jadi, tidurlah. Jangan tidur lambat sangat. nanti dapat eyebags besar besar. aku pun ada,cuma taklah teruk sangat.

"Dan antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah tidurnya kamu pada waktu malam dan siang hari usaha kamu mencari sebahagian daripada kurniaan-Nya. Sesungguhnya keadaan yang demikian itu benar-benar terdapat bagi orang yang mahu mendengarkannya"
-Ayat 23 daripada surah al-Rum

kehidupan manusia hari ni memang penuh dengan cabaran hawa nafsu. perempuan ada 9 nafsu 1 akal. lelaki 1 nafsu 9 akal. bagi pendapat aku, walaupun perempuan mempunyai 1 akal, mereka menggunakan akal mereka sebaik mungkin. bagaimana dengan lelaki? aku rasa kalau tengok budak sekolah aku, mereka mungkin menggunakan 9 akal untuk memikirkan pelbagai cara untuk memanjat pagar, skip kelas atau sorokkan rokok. mungkin segelintir.

538749_282341411850962_151206238297814_646189_2075526127_n_large
Jelas lagi nyata. seriously, kadang-kadang aku terfikir jugak macam mana kita boleh berkata-kata dalam hati. pernah tak kau fikir? Allah boleh baca segala yang ada dalam hati kita. Subhanallah, betapa besarnya kekuasaan Allah.