Sunday, August 4, 2013

Dijentik ujian


blow me away like a wish | via Tumblr


“Hani, bestnya suara awak masa tadarus alQuran tadi, Masa rehearsal semalam suara awak tak macam tu pun. Saya suka!" Farah memberitahu perasaannya kepada Hani.


“Yelah Hani, aku pun setuju dengan Farah!Microphone tu buat spoiled je time turn kau nak baca. Akak-akak upper forms pon cakap macam tu. Tapi at least dapat jugak dengar suara kau tu. hiks.” Ucap Athira; sahabat sekepala Hani.

“Ish korangni ada-ada aje. Biasalah jelah kot suara aku"

Suasana hari terakhir sebelum bermulanya cuti raya masih terngiang-ngiang..

Ya, biarpun hari tu penuh dengan kegembiraan bersama rakan-rakan, namun masih terselit satu perasaan pilu yang singgah di hati.

Bila Teacher Tan datang dekat group 3A (girls), she made an announcement

“Ive been marked all the papers and I really disappointed with all of you. Why you didn’t perform well in this history paper? Is it hard? There’s no A+”

Bila dengar je Teacher cakap macam tu, terpamerlah muka sedih, sebel, benggang dan macam-macam jenis perasaan negative yang ada dekat muka kitorang and yah including me.

Mula timbul perasaan memberontak. Memberontak dengan pelbagai persoalan. Why why why and why all these things happen to my friends and I. We’ve study hard and done so many things to get flying colours in result, but now................... the result was really horrible terrible and so –ble

Dan aku cuba mengumpul kekuatan untuk memujuk diri.
“Hani, Allah yang aturkan semua ni” Suara hati mula berbicara.

*Kringgggggggg* 

Jam sekolah dah menunjukkan pukul 12 tengah hari. So, students will go home with joy. Nasib baik pengawas buat spot check tergempar hari ni,kalau tak memang akan timbul suasana perang depan sekolah dengan bunyi mercun.

Well, banyak make up, mercun, tepung and even ear phone pon ada jugak yang dapat diambil oleh pengawas yang mawas gahnya. Haih, habis liquid depa naaaaa. Lagi satu, aku tolak tawaran jadi pengawas buat kali yang ketiga. 

Balik rumah je rasa macam nak nangis bila teringatkan result trial. 

Aku muhasabah. Muhasabah seorang diri dalam bilik yang agak kurang disinari cahaya mentari dari kasih Ilahi. 

Tidak disangka, air mata jatuh mengalir sedikit demi sedikit dan akhirnya mengalir deras seperti air hujan. 

"Ya Allah, jauhnya aku dari Engkau sedangkan Engkau jauh lebih dekat daripada sangkaanku. Terlalu banyak kekhilafan, kelalaian dan kemaksiatan yang ada pada diriku sehingga aku tidak dapat merasakan betapa dekatnya Engkau denganku Ya Allah".


Sejenak. aku terlihat tafsir alQuran di atas meja. 

Aku selak dan mula baca. Sedaya upaya aku hadirkan rasa kehambaan. 

dan aku rasa Allah mengizinkan aku untuk menatap ayat ini dan ternyata aku jumpa jawapanya :'] 

"Dan sesungguhnya KAMI menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan KAMI lebih dekat daripada urat lehernya" {Qaf;16}